Peer review 

Voor het geven van goed onderwijs is het belangrijk regelmatig stil te staan bij en na te denken over uw eigen doen en laten. Het is waardevol als een collega u hierbij kan helpen. Samen het gesprek aangaan is een goede manier van reflecteren op de lespraktijk.

Dergelijke gesprekken kunnen veel informatie en inzicht bieden. Hiermee blijft u zich op een prettige manier ontwikkelen hetgeen terug te zien is in de kwaliteit van uw lessen. Als basis voor een lesobservatie is de kijkwijzer uitstekend geschikt.

Klik op de link voor een filmpje over peer review.

kijkwijzer lesobservatie

Waarom peer review?

1. Door uitwisseling vergroot je je kennis en krijg je de beschikking over meer lesmethoden en leermiddelen

2. Je staat zelfverzekerder voor de klas

3. Meer reflecteren leidt tot meer bewustzijn van kwaliteit en opbrengst

4. Je gaat peer review leuk en leerzaam vinden

5. Er ontstaat een opener cultuur op school

6. Peer review geeft hogere opbrengsten dan 'gewone' studiedagen

7. Het levert concrete verbeteringen op in de leerresultaten van leerlingen

Peer review staat niet op zichzelf

feedback

Feedback

Het geven en ontvangen van feedback is lastiger dan het lijkt. Er is een aantal gouden regels hiervoor. In een filmpje gemaakt door de Stichting Leer-kracht komt een aantal van deze regels aan de orde.

intervisie

Intervisie

Collegiale visitatie en peer review zijn uitstekend in te zetten als onderdelen van intervisie. Klik op onderstaande link voor een video hierover.


lessonstudy

Lessonstudy

Peer review kan onder meer leiden tot lessonstudy; een beproefde methode om samen lessen voor te bereiden en te evalueren. Klik op onderstaande link voor meer informatie.

Meer weten?

Wilt u meer informatie over het gebruik van de kijkwijzer en/of de inzet van peer review of over het Professioneel Statuut in uw onderwijsinstelling neem dan contact op met dhr. A. Goeree of dhr. M.H. de Bouter via de knop 'contact' in het menu bovenaan de pagina.