Succesfactoren voor peer review

ontwikkelinstrument

Organisatorisch

Begin klein maar zorg voor een breed draagvlak bij het starten van een project peer review. De docent is voortrekker en motivator maar ook eigenaar; peer review is een ontwikkelinstrument en geen managementtool; de schoolleiding ondersteunt en faciliteert. Peer review is het meest succesvol als het verankerd is in de cultuur en structuur van school.

feedback op de les

Individueel

Als je als docent tijd krijgt van de schoolleiding moet je er ook tijd voor maken. Uiteraard is de bereidheid om te leren aanwezig alsmede een open en een zelfkritische houding. Het geven en ontvangen van feedback lijkt eenvoudig maar ook dat is iets wat tijd en aandacht vergt. Het consistent gebruiken van de kijkwijzer is van groot belang.

open schoolcultuur

Randvoorwaarden

Om peer review tot een succes te maken is er een aantal randvoorwaarden : er moet een veilig klimaat en een open cultuur zijn ; in principe zouden de deuren van de lokalen altijd open moeten staan. Bij docenten en leiding moet het besef zijn dat het gaat om een ontwikkelinstrument en niet om een beoordelingsinstrument.